Miksi rumuutta saa vihata?

Rakennamme kauniin Suomen

Kaunista ei saa purkaa, sitä pitää rakentaa. Rumaa ei saa rakentaa eikä purkaa, ettemme unohtaisi. Esteettinen ympäristö, puhdas ja monimuotoinen luonto, menneisyyden arvon tunnustava maisema luovat ihmisille hyvinvointia. Heitämme haasteen kaavoitukseen vaikuttaville, arkkitehdeille, yhdyskuntasuunnittelijoille, gryndereille, maanviljelijöille, teollisuusyrittäjille. Tulkaa mukaan yhteiseen hyvinvointisuunnitelmaamme.

Aiheet:

3 kommenttia artikkeliin "Miksi rumuutta saa vihata?"

1. T-J Majanlahti sanoo:

”Rumaa ei saa rakentaa” Miksi ei? DDR arkkitehtuurihan on kulttuurillinen jäänne, eikä vastaavien rumuuksien rakentamista pidä kahlita jonkun arvottamalla ruma/kaunis astelemalla, sillä ”kauneus on katsojan silmissä”. Arkkitehtuuri on sellainen vaikea asia, koska edelläkävijäin rakennelmia pidetään aikalaisittain yleensä rumina (jätettäisiin ”rumina” rakentamatta) mutta sitten myöhemmin ne onkin ne arkkitehtoniset aarteet (kauniit)

2. Eero Karisto sanoo:

Ehkä jotain rumaa sentään pitää myös purkaa.
    Kauneus on maisemassa,myös rakennustaiteessa, yksi positiivinen kriteeri. Mutta ehkä sen rinnalla voisi olla moniarvoisuus, monimuotoisuus, kiinostavuus. Kauneus on paitsi subjektiivinen, myös erityisesti aikaan sitoutuva käsite.

3. Eero Karisto sanoo:

Kyllä meillä ja muualla on rakennettu tietoisesti – ei toki tarkoituksellisesti – rumaa jälkeä. Syyt ovat olleet taloudelliset. Tällaisen ruman rakentamisen minusta voi hyvin kieltää.