Miksi kulttuurimanifesti?

Miksi meidän on tehtävä kulttuurimanifesti?
Mielestämme, koska Suomi sen ansaitsee.

Tässä on Suomi

Keitä me olemme me suomalaiset? Suomalaisuus on tarina, joka kirjoitetaan joka päivä uudestaan. Tarinassamme on hurjia yksilösuorituksia, yhteistä tahtoa, unelmia ja pettymyksiä. Puhumme useita kummallisia kieliä ja syömme rumaa, mutta puhdasta ruokaa. Vauvaikäisinä nukumme ulkona Kansaneläkelaitoksen makuupusseissa. Kaikki koulumme ovat huippukouluja. Unelmiemme joulut ovat valkoisia. Rakastamme ja haukumme menestyjiämme. Muotoilumme on mukavaa. Meillä on hyvinvointia ja hyvin huonoa vointia, ongelmajuomista ja maailman parasta juomavettä, synkkiä päiviä ja valoisia öitä. Olemme aina töissä ja usein lomalla. Olemme taistelijoita ja rauhantekijöitä. Tunnemme metsän, vaikkemme olisi siellä koskaan käyneetkään.

Me suomalaiset olemme kaikenikäisiä, kaikenkokoisia, työteliäitä tai työtä vailla, urbaaneja maalaisia ja heinähattuja kaupunkilaisia, muuttaneet tai syntyneet Suomeen tai lähteneet täältä pois.

Suomalaisuus on tasa-arvon, kulttuurin ja ympäristön tarina, menneisyydessä kirjoitettu, nykyhetkessä muokattu, tulevaan ohjaava. Olemme kulttuuriolentoja. Tarvitsemme kulttuuria, jotta tiedämme kuka minä olen ja mikä on me.

Rajat muuttuvat, kunnat yhdistyvät, päätöksentekoa on siirretty Eurooppaan. Maailmantalouden ylivalta tunkeutuu kaikkialle, kilpailu uhkaa uuvuttaa meidät. Olemme eksyksissä totuudeksi uskomamme murtuessa. Tarvitsemme uuden luvun kulttuurimme tarinaan.

Yksi kommentti artikkeliin "Miksi kulttuurimanifesti?"

1. Muotoilu on mukavaa – lause keskeltä hyvin kulttuurin laajutta kuvaavien lauseiden välistä pois. Sitä alkaa kysellä miksi yksi taiteen muodoista on päässyt listoille mutta muut eivät.